Stoppen met roken

Hoewel lange tijd werd beweerd dat roken een ontspannende werking heeft en af en toe roken geen kwaad kan, komen de nadelige effecten van roken steeds meer boven water. Steeds meer mensen stoppen met roken of overwegen om te stoppen.

Maar het stoppen met roken is niet iets dat iedereen zomaar even doet. Stoppen met roken kan namelijk knap lastig zijn. Roken is een verslaving en kenmerkend voor een verslaving is dat er sprake is van ontwenningsverschijnselen. Wanneer iemand met een nicotineverslaving een tijdje niet rookt, treden deze ontwenningsverschijnselen op. Voorbeelden zijn onrust, trillen, concentratieproblemen en snel geïrriteerd of prikkelbaar zijn.

Om de vicieuze cirkel van de ontwenningsverschijnselen te doorbreken is het belangrijk dat de roker een aantal dagen niet rookt. Maar het zijn juist de ontwenningsverschijnselen die ervoor zorgen dat een ex-roker weer terugvalt. Een roker heeft over het algemeen behoefte aan de sigaret om de ontwenningsverschijnselen op te heffen.

Voor het stoppen met roken kunt u verschillende hulpmiddelen gebruiken. Voor mensen die interesse hebben in de cold turkey methode is er een goed boek geschreven door de stoppen-met-roken-guru Allen Carr. Dit boek ondersteunt de geestelijke voorbereiding bij het stoppen met roken.

Ook is stoppen met roken via acupunctuur iets dat de interesse heeft van veel mensen. Hierbij worden er zogenaamde verblijfsknopjes in het oor geplaatst, welke ervoor zorgen dat de wilskracht om te stoppen met roken groter wordt. Ook werkt acupunctuur om de ontwenningsverschijnselen tijdens het stoppen flink te verminderen.

Voor wie wil minderen met roken bieden nicotinepleisters, -zuigtabletten en -kauwgom een uitkomst. Hierdoor krijgt u nog wel nicotine binnen, maar u hoeft hiervoor niet meer te roken. Zo leert u het roken zelf af en kunt u daarna het gebruik van de nicotinepleisters, -zuigtabletten of -kauwgom afbouwen.