Nieuwe auto financieren?

Kiest u voor een nieuwe of tweedehands auto? De keuze zal ongetwijfeld afhangen van uw financiële situatie. Iedereen zou graag een nieuwe auto willen kopen, maar niet iedereen heeft het geld voor nieuwe auto. De gemiddelde nieuwe auto die je op de Nederlandse wegen ziet is gefinancierd. Het is niet voor niks dat Nederland nooit zoveel geld geleend heeft zoals nu. Een groot deel van deze leningen hebben de aankoop van een nieuwe auto als doel. In deze gevallen gaat het om de financiering van een auto of huurkoop ervan. Hiernaast zijn er andere vormen, zoals een private of zakelijke lease contract. Wat is het verschil eigenlijk tussen deze vormen van financiering?

Geld lenen

Bij een dealer kan je een nieuwe auto financieren. Dit betekent dat je bijvoorbeeld vijftig procent van de auto afbetaald en het resterende bedrag over een vooraf bepaald aantal jaar, inclusief een eventueel jaarlijks of maandelijks rentebedrag, afbetaald. Hiernaast kan je er ook voor kiezen een lening af te sluiten bij een geldverstrekker, denk hierbij aan een minilening voor een klein bedrag of een persoonlijke lening voor een groter bedrag. Vergelijk geldzaken vooraf eerst goed, op een site zoals www.geld24.nl, voordat u een besluit maakt. Een alternatief voor financiering is huurkoop. Dit houdt in dat u een auto beloofd te kopen na een bepaald termijn. Maandelijks betaal je een x bedrag af met een uiteindelijke slotsom. Afhankelijk van de gestelde voorwaarden in het koopcontract is dit bedrag incl. belasting, verzekering en onderhoud. Het slotbedrag kan soms enorm oplopen, staar dus niet blind op het maandelijks te betalen bedrag.

Huurkoop en private lease

Naast huurkoop bestaat private lease. Deze termen worden vaak met elkaar verwisseld. Bij huurkoop ben je verplicht de auto uiteindelijk te kopen, bij private lease huur je in feite de auto voor een bepaalde periode. In de meeste gevallen heb je bij private lease de wegenbelasting, een all-risk verzekering en onderhoud erbij. De auto is juridisch van de dealer. Uiteraard kunt u er uiteindelijk voor kiezen de auto te kopen, het contract wordt dan omgezet tot huurkoop of u betaald een nader afgesproken bedrag.

Zakelijke leasen

Indien u financiële voordelen wilt behalen kunt u aan uw werkgever vragen of het mogelijk is een auto zakelijk te leasen. Het voordeel zit in de btw. In de meeste gevallen zal een werkgever dit overwegen als u veel zakelijke kilometers maakt en een vast contract heeft. Het bedrag betaald uw werkgever per maand, en wordt afgetrokken van het brutosalaris van de werknemer. Vooral met de opkomst van hybride auto’s heeft zakelijke lease een fiscaal voordeel voor werkgevers.

Posted in geldzaken.

Wanneer kunt u te maken krijgen met een deurwaarder?

Het is vervelend om een deurwaarder op de stoep te hebben, maar gelukkig kunt u deze situatie voorkomen. Wanneer u openstaande bedragen van bepaalde partijen niet betaald heeft na diverse herinneringen, kan een bedrijf besluiten om een incassobureau in te schakelen. Zij versturen u meerdere aanmaningen. Indien u die niet betaalt, wordt de deurwaarder ingeschakeld. Zorg er dus voor dat u uw rekeningen (en aanmaningen) goed en volledig betaalt.

Wat doet een deurwaarder?

In tegenstelling tot een incassobureau kan een deurwaarder beslag leggen op uw goederen. Dit kunnen spullen zijn, maar ook uw loon, uitkering of het tegoed op uw bankrekening. Een deurwaarder heeft eerst een vonnis nodig van de rechter alvorens hij of zij beslag op uw goederen kan leggen. Hij kan nooit beslag leggen op uw bed, eten en drinken en uw kleding.

Rechtsprocedure

De deurwaarder zal de zaak eerst voor gaan leggen aan de kantonrechter. Via de deurwaarder zult u een dagvaarding krijgen om voor de kantonrechter te verschijnen. In deze dagvaarding staat de eis van de schuldeiser en wanneer u voor de rechter zult moeten verschijnen. Indien u het niet eens bent met de eis van de dagvaarding kunt u zich verweren. In de dagvaarding staat uitgelegd hoe dit werkt.

Indien de schuldeiser gelijk krijgt, is het aan de rechter om in een schriftelijk vonnis te bepalen wat u dient te betalen en wanneer. Ook al verschijnt u niet op de zitting, u zult een bedrag moeten betalen. De deurwaarder zal dit vonnis zelf aan u afgeven. Indien u besluit om niet te betalen, kan de deurwaarder met het vonnis vervolgens beslag leggen op onder meer uw loon/uitkering, auto of inboedel.

Instanties zonder rechtelijke toestemming

Er zijn ook instanties die zonder rechterlijke toestemming beslag kunnen leggen op uw goederen. Dit zijn de instanties de Belastingdienst, het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (bij alimentatie), het Openbaar Ministerie (bij boetes), de Gemeente, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (bij terugvorderingen van uitkeringen).

Posted in geschillen.

BPM bij auto importeren

Een auto importeren uit Duitsland, betaal niet teveel BPM!

Als u een auto wilt importeren uit Duitsland dient u in de meeste gevallen BPM te betalen, echter met een goed onderbouwde BPM berekening voor uw import auto bespaart u makkelijk een flink bedrag aan BPM.

De Belastingdienst heeft het doel om zoveel mogelijk BPM binnen te halen. Wij hebben als doel om uw import auto zo voordelig mogelijk (lees: tegen een zo laag mogelijk BPM bedrag) te importeren. Uiteraard binnen de regels die de wetgever heeft opgesteld met betrekking tot de rest-BPM op import auto’s.

BPM berekenen op basis van de handelswaarde

Autodealers en leasemaatschappijen kampen op dit moment met gigantische voorraden gebruikte auto’s. Dit drukt uiteraard de handelswaarde. Als u een auto wilt importeren uit Duitsland is dit goed nieuws, want wij kunnen voor u hierdoor de rest-BPM nog lager op uw import auto nog lager uit laten vallen.

BPM berekenen op basis van de co2 uitstoot

Autofabrikanten worden steeds meer milieubewust. Dit heeft als effect dat merken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz diverse modellen op de markt brengen met een lage co2 uitstoot. Wij kunnen de rest-BPM voor u berekenen op basis van de lage co2 uitstoot, waarbij de waarde van de auto (en extra opties) niet meer meetellen. Deze berekeningswijze is voornamelijk interessant voor luxe auto’s met veel opties en een lage co2 uitstoot.

BPM berekenen op basis van een taxatierapport

Heeft uw import auto uit Duitsland flinke schade? Dan kunt u de auto beter met schade importeren en naderhand (laten) herstellen. De BPM voor schadeauto’s mag berekend worden op basis van de taxatierapport. Voorwaarde hiervoor is dat uw import auto getaxeerd wordt door een erkend taxateur. Wordt uw import auto te laag getaxeerd? Dan kan de Belastingdienst een tegentaxatie uitvoeren, waarna u uiteindelijk alsnog een hoger bedrag aan BPM moet betalen aan de Belastingdienst.

Wilt u een auto importeren uit Duitsland? Wij geven u graag vrijblijvend een BPM advies voor uw import auto.

Posted in auto.

De bijtelling gaat verandeen

Heeft u er al iets over gehoord of gelezen? De bijtellingsregeling gaat veranderen in 2014. Dat is zowel van toepassing op een auto die u koopt als een leaseauto. Krijgt u een auto van de zaak dan is het verstandig om te kijken wat uw leaseauto bijtelling zal zijn. Nu zijn er bijvoorbeeld nog auto’s die vallen onder de regeling van de 0% bijtelling. Als u een leaseauto heeft houdt dat in dat u geen extra belasting hoeft te betalen als u ook privé rijdt in deze auto. Dat is natuurlijk erg voordelig, want anders kan privé rijden met uw leaseauto erg duur worden. U moet namelijk het bijtellingspercentage over de nieuwwaarde van de auto bij uw inkomen voor de inkomstenbelasting optellen. Bij een auto met een nieuwwaarde van 40.000 euro en 25% bijtelling, waar toch de meeste auto’s nog onder vallen, moet u dus jaarlijks 10.000 euro optellen bij uw inkomen. Afhankelijk van de schaal waarbinnen u valt bent u dus behoorlijk wat geld kwijt aan het privé rijden met uw leaseauto.

In 2014 gaat er het een en ander veranderen. De 0% bijtelling verdwijnt. Als u dus nog wilt profiteren van 0% bijtelling dan moet u ervoor zorgen dat u vóór 31 december 2013 nog een leaseauto krijgt die valt binnen deze regeling. Na deze datum worden de auto’s die binnen deze regeling vallen namelijk verdeeld over de 4% en de 7% regeling. Dat houdt in dat het privé rijden in deze auto’s wel geld gaat kosten. Het uiteindelijke bedrag dat u dan bij uw inkomen op moet tellen is dan nog vrij beperkt waardoor het rijden in een auto uit deze categorie nog relatief goedkoop is.

Daarnaast zijn er in 2014 nog de volgende categorieën te onderscheiden: 14%, 20% en 25%. Ook binnen deze categorieën zullen wijzigingen worden doorgevoerd, dus als u een bepaalde auto op het oog hebt doet u er goed aan om te kijken of de wijzigingen ook consequenties voor u hebben.

Posted in auto.